Cum stam si incotro ne indreptam

Aici postezi cam tot ce te taie capu'

Cum stam si incotro ne indreptam

Mesajde EAndrei » Mie Apr 11, 2012 8:52 am

Buna ziua,

O mica nelamurire si cateva intrebari as avea :) . Eu m-am apucat de Flash fix inainte sa incep facultatea, prin 2010, iar progresul meu a fost, sa zicem lent. La inceput, scriam totul aiurea, in aceeasi clasa, faceam 100 si 1000 de ENTER_FRAME-uri si sacada de vedeai negru. Cu timpul am invatat OOP, am invatat sa lucrez cu XML , si sa cresc nitel performantele, sa nu mor langa ele. Acum insa , consider ca, pentru mine a sosit vremea sa progresez mai mult. Timp liber, am, intr-o cantitate decenta si zilnica, pot dedica 2-3 ore pe zi sa mai citesc una alta. Prima intrebare pe care o am este, cum stam cu Flash-ul , people? :) Incotro se indreapta ? Si cel mai important, care sunt conceptele, metodele, tehnologiile cu care trebuie sa stie sa lucreze orice Flash Developer care se respecta? Destule intrebari pentru un moment. Eu am inceput cu "joacele" asa ca pot spune ca 3D-ul e foarte pompat in momentul de fata. Un exemplu foarte fain este acesta : http://www.miniclip.com/games/gas-and-sand/ro/ .
In concluzie, acum ca am baze solide, as zice eu, care este urmatorul pas sau urmatorii pasi pe care ar trebui sa-i fac?

O zi de nota 10,
Andrei
EAndrei
 
Mesaje: 10
Membru din: Lun Apr 09, 2012 12:22 pm

Re: Cum stam si incotro ne indreptam

Mesajde Barna Biro » Mie Apr 11, 2012 11:40 am

Salutari,

Treaba cam sta in felul urmator: "totul e relativ" / "totul depinde de ceea ce vrei sa faci / te vezi facand in viitor" :) Nu este foarte probabil ca tehnologia sa dispara in urmatorii 3-4 ani ( asa cred eu cel putin ), dar cu siguranta "nevoile pietei" se vor schimba pe parcurs ( and maybe not only once ).

Anyway ... First things first, sa clarificam cateva lucruri:

Flash Designer
Omulet care foarte probabil se auto-intituleaza "artist", "designer", "grafician" si care foarte probabil a fost rugat ( in lipsa unui programator calumea si in lipsa dorintei de a angaja / contracta un programator pentru job-ul cu pricina ) sa faca si el o galerie foto, un site web, o animatie, whatever ( "ceva in Flash" )... In general habar nu are habar cu ce se mananca programarea dar din bulan mai da un copy-paste bunicel si mai modifica bucatele marunte de cod aici si acolo care cumva, cumva se compileaza si ruleaza "Ok" intr-un final. Din pacate, e in general limitat complet la tutoriale sau exemple concrete ( gasite pe forum-uri, poate chiar cumparate de pe ActiveDen sau eu mai stiu unde )... mereu se trezeste rugandu-se la Cel din ceruri sa gaseasca un tutorial / exemplu EXACT pe ceea ce vrea el... Nu ii este rusine ca nu stie cu ce se mananca tehnologia ( nu ca ar trebui sa-i fie neaparat ) dar nici nu se sinchiseste sa inteleaga ceea ce face... "da cu pensula in stanga-dreapta si spera sa iasa ceva intr-un final" ( mai are si obiceiul sa spameze forumurile cu intrebari cretine si descrieri incomplete si evident ca se asteapta "sa primeasca mura-n gura" ).

Flash Developer ("Flasher")
Omulet care are "ceva habar" despre Flash si se descurca cat de cat cu "scripting-ul"... in general editeaza cod din tutoriale sau exemplele altora si-l face cumva sa mearga asa cum isi doreste el ( din pacate nu-i iasa in 90% din cazuri sa faca ceva sa functioneze "exact cum si-ar dori" dar si "close enough" e better than "not al all" ) si lucreaza in mare parte cu frame-uri si scene multiple. Prima lui reactie la un proiect nou este in general: "Un tutorial are cineva? Un video, un exemplu?" ( evident, sa fie si EXACT pe problema lui... doara nu se chinuie sa isi perfectioneze copy-paste-ul degeaba )... daca are mega-bulan, gaseste ceva ce e "aproape, aproape" ceea ce vrea el, dar in general el este omuletul care sta mult pe N forum-uri si pune intrebari de mega-incepator ( ca si "Flash Designer"-ul ) si se loveste mai la fiecare pas de eroarea care pare sa-l bantuie de ani de zile ( de cand a inceput "Flash-uiala" ): Error #1009: Cannot access a property or method of a null object reference. "There must be something wrong with my Flash CS... I'll try reinstalling it later today!" sau "I tried restarting my PC a couple of times but still nothing" ( LMFAO )

Categoric mai exista si cazuri fericite de "Flasheri" care desi initial incep cu stangul, din dorinta de a se perfectiona si "evolua", vor ajunge eventually sa inteleaga la ce se refera eroarea #1009 si cum se poate scapa de ea fara sa mai astepte cu zilele dupa un raspuns pe N forum-uri. Poate ajunge chiar mult mai departe de atata, mai ales daca are un background in programare! ( pana la urma totul se rezuma la "vointa" si nu la background, dar daca poate a facut ceva programare macar la liceu, atunci ar putea sa-i fie de folos cunostintele respective si sa avanseze mai repejor decat altii care chiar n-au avut niciodata treaba cu programarea - of course, "e relativa" treaba ).

ActionScript Developer
Omulet care in general are ceva mai multa experienta sub centura decat "Flasher"-ul obisnuit si care stie ca, nu e chiar cool sa afirmi ca esti "Flasher" deoarece poate crea o prima impresie gresita, tehnologia Flash fiind vazuta de foarte multi "mai rea decat ciuma neagra" ( evident, 99% din ei habar n-au de ce urasc tehnologia, dar din moment ce-i vad pe multii altii aruncand cu noroi in ea... why not? sa tina si ei pasul cu "moda" - "Huuuu Flash! HTML5 will kill Flash!" - yeah right, exact asa cum a facut si Silverlight - toti "nemuricii" aveau multiple nerdgasm-uri cu mult inainte sa fie lansat, dar dupa lansare au vazut ca a cam fail-uit destul de tare - nu doar in eliminarea Flash-ului, dar mai ca nu e folosit nici de "BauBau" - s-au cam retras toti in barloagele lor cu coada intre picioare ). Totusi, omuletul acesta nu doar ca a lucrat cu XML, dar poate a mai facut si ceva "smecherii" cu PHP si/sau JavaScript. A facut aplicatii probabil de complexitate medie si poate chiar a facut si ceva joculete 2D destul de nice ( sau chiar si 3D, experimentand pe baza tutorialelor cu cateva engine-uri 3D mai cunoscute ).

Anyway, in general e totusi cu un nivel destul de clar deasupra "Flasher"-ului si clar nu se vede facand bannere si galerii foto toata viata... e posibil sa aiba ceva background in programare ( chiar daca nu o facultate de Informatica, dar poate prin liceu a fost la sectie de Informatica ), ii chiar surade si OOP-ul ( desi inca nu prea intelege mare lucru din el ) si isi mai uda manutele ocazional cu "lucruri noi".

Flash / ActionScript Game Developer
Mai complicata treaba aici... Ba este vorba de un "Flasher" caruia ii plac jocurile si incearca sa faca si el ceva joculete dupa tutoriale gasite pe net ( in general ii este extrem de greu sa implementeze feature-uri noi care nu sunt acoperite in tutorial ), ba este un "ActionScript Developer" intermediar / avansat care s-a saturat de facut site-uri interactive, aplicatii de complexitate medie ( sau chiar mai avansate unele ) si care vrea ceva mai "challenging" si "fun" in acelasi timp ( ii plac jocurile 2D, dar nu ii este frica sa se atinga nici de lucruri 3D mai avansate si chiar nici de diferite framework-uri si engine-uri ). E posibil sa-i placa foarte mult matematica si chiar si fizica... Daca se tine de treaba, poate ajunge un programator foarte bun si "bine format / echilibrat".

Daca omul vine cumva de la o alta tehnologie unde a acumulat deja destule cunostinte legate de game development si programare in general si doar are nevoie sa faca noul joc "in Flash" atunci nu cred ca se pune nici o problema... Ii va lua un pic timp pana prinde sintaxa si intelege cum functioneaza lucrurile in Flash, dar astea-s oricum doar formalitati.

Flex / AIR Developer ("Software Engineer")
"Artileria grea"! ( joking ) A terminat o facultate de Informatica ( poate si un Master in Informatica - nu ca ar conta tare mult ) si probabil nu se omoara asa de mult dupa C/C++ ci prefera Java... Initial e posibil sa-si fi inceput cariera ca si Java Developer dar pe parcurs s-a reprofilat pe Flex ( ba de nevoie - asta cerea noul proiect la locul de munca -, ba din proprie initiativa ), sintaxa ActionScript 3.0 fiindu-i pe plac. Desi nu are nimica impotriva etichetei "Flex Developer", dar uneori ii place mai mult termenul "Software Engineer" ( de multe ori pe bun drept ) din cauza ca nu lucreaza exclusiv cu Flex / AIR ci a continuat sa lucreze si cu Java si poate alte tehnologii on a daily basis la un nivel avansat ( Java fiind in general tehnologia de server-side folosita cand vine vorba de un client-side bazat pe framework-ul Flex - fie aplicatia ruland in browser sau pe desktop (AIR) )... nu este chiar 100% atasati de tehnologia asta ( este deschis sa se schimbe pe altceva daca e nevoie mai oricand ) si vrea in general sa "get the job done as best as possible and using the best tools possible for the job" ( asta daca ii este permis desigur - altfel face ce poate cu ceea are lan de mana ).

Lucreaza in general in echipe mici / medii / mari in companii care dezvolta aplicatii mai complexe ( Enterprise ), la care nu are acces chiar oricine ( aplicatiile fiind in general folosite in spitale, banci, televiziuni, etc. ). Prin "oricine" ma refer la "alti programatori" care ba nu au suficienta experienta / un palmares care da bine la ochi / sunt freelanceri ( lucreaza singur si nu prefera un program impus de altii ).

----------------------------

Cam astea ar fi in mare categoriile de oameni care lucreaza cu aceasta tehnologie ( descrierile de mai sus nu sunt luate din ceva statistici oficiale, ci sunt bazate in mare parte pe experienta mea acumulata cu aceasta tehnologie pe parcursul ultimilor aproximativ 10 ani - and still counting ) si cam astea sunt si lucrurile la care poti aspira... Din moment ce zici ca iti surade ideea de dezvoltare de jocuri, atunci neaparat trebuie sa te pui la punct cu OOP-ul si nu strica sa ai si ceva cunostinte PHP / Java ( macar one of the two ). Multe firme din domeniu cer si experienta cu cel putin un framework MVC mai cunoscut ( gen PureMVC, Robotlegs, etc. ) si cu siguranta ar fi ideal sa ai si ceva experienta cu diferite engine-uri 2D si/sau 3D ( gen Box2D, Papervision3D, Unity, etc. ). Cu lansarea noului Flash Player, baietii de la Adobe vor introduce o noua metoda / un nou model de rendering numit Stage3D care este asteptat sa deschida porti noi in game development ( va oferi posibilitatea de a crea jocuri cu adevarat accelerate GPU )... pentru inceput, poti sa experimentezi cu framework-ul Starling daca nu doresti sa inveti API-ul Stage3D ( poate va fi Starling suficient pentru toate nevoile tale si nu va trebui sa inveti niciodata API-ul Stage3D - totusi, nu strica sa stii despre ce e vorba pentru ca si Starling pana la urma se bazeaza pe Stage3D ).

Chiar daca nu e sa te axezi pe jocuri, mai toti cer: "cunostinte medii-avansate ActionScript 3.0, cunostinte 'solide' OOP, experienta cu XML si eventual ceva cunostinte de baza macar de JavaScript si PHP". Acuma... Daca nu te vezi angajandu-te la vreo companie pe tehnologia asta, ci vrei sa faci poate Freelancing, atunci lucrurile sunt categoric mai flexibile ( inveti ceea ce ai nevoie ca sa poti finaliza proiectul cu pricina ). Din pacate in Romania nu exista multe companii care sa foloseasca aceasta tehnologie pentru ceva mai mult decat creat de bannere sau ocazionalele galerii foto sau whatever... Nu e imposibil sa gasesti companii care sa lucreze la un nivel mai avansat cu Flash / ActionScript / Flex, dar nu e nici tare usor ( nu stiu de unde esti, dar sansele cele mai mari sa gasesti in job calumea pe ActionScript / Flex, le-ai avea probabil in Timisoara, Cluj, Bucuresti si poate chiar si Oradea ).

Concluzia: Viitorul aceste tehnologii - zic eu - este "promitator" ( mai ales in domeniul game development-ului dar si Flex-ul sta bine cand vine vorba de "Enterprise applications" si AIR-ul din ce in ce mai bine pe mobile / tablete ) atata timp cat te axezi pe lucrurile / domeniile pe care trebuie. Desigur, daca te apuci de facut bannere ( off topic: sper ca odata cu HTML5 sa migreze toti incompetentii care fac acuma bannere si nu numai pe HTML5 ), site-uri simplute in Flash, galerii foto, playere video sau audio simple, atunci sansele sa nu o duci prea bine in viitorul oarecum apropriat sunt maricele ( nu spun "vezi Domane o sa mori de foame" facand astfel de lucruri, nici vorba - nu momentan cel putin - dar nici nu vei prinde proiecte "banoase" si o sa-ti fie din ce in ce mai greu sa te mentii la nivelul dorit ). Daca te limitezi la lucruri atat de simple, e foarte probabil sa iti fie foarte greu sa te reprofilezi mai tarziu ( sau chiar sa ramai pe aceasta tehnologie dar sa incerci sa prinzi proiecte mai avansate / complexe care se platesc mai bine )... nu imposibil, dar foarte greu.

Sper ca nu am scris mai mult decat esti dispus sa citesti :P
Imagine
Avatar utilizator
Barna Biro
Administrator
 
Mesaje: 2037
Membru din: Vin Iul 25, 2008 1:06 am
Localitate: Lucerne, Switzerland

Re: Cum stam si incotro ne indreptam

Mesajde EAndrei » Mie Apr 11, 2012 3:50 pm

Ti-o placut sa scrii atat :D si mie mi-a placut sa citesc. Sunt mai multe, in mintea mea erau doua, AS developer cu codul si Flash Designer cu desenele si animatiile (lucruri care pe mine ma scot din toti sfintii). Eu sunt la facultate , la UBB din Cluj. Aici este un numar decent , sa zicem, de firme ce lucreaza cu Flash, dintre care 3 , fac jocuri, cel putin 3, poate-s mai multe, insa de aproape 2 ani de cand sunt aici, doar de ele 3 am dat (ca au website, daca ar mai fi firme si nu au web-site, atunci sa-si dea doua palme, ce firma esti tu ce faci jocuri flash si n-ai un website de prezentare?). Pe game development am zis ca merg, cel mai sigur. Viitorul aici e frumos, dupa ce aculumezi putina experienta , sa vezi ce se cere si ce se sponsorizeaza. Cat despre alte cunostiinte, aproape un an de zile ni s-a bagat Java pe gat :lol: , dar imi place foarte mult. Stiam AS3.0 inainte si de-asta l-am prins repede.

In colncluzie , merg pe gamedev , ca abia astept sa am primul meu joc sponsorizat :) , si stiu si oameni din breasla si le merge foarte bine + ca le si place, ce mai, Raiul pe Pamant :lol:

LATER EDIT:
Chiar, peste tot ce-am vazut si unde-am vazut, lumea trece la avantaje Java. Care-i legatura? Cum se combina estea doua?
EAndrei
 
Mesaje: 10
Membru din: Lun Apr 09, 2012 12:22 pm

Re: Cum stam si incotro ne indreptam

Mesajde Barna Biro » Mie Apr 11, 2012 4:07 pm

Noh, din moment ce ai atata timp liber poate te bagi la una din firmele respective pe gratis ( ca sa acumulezi experienta, sa vezi cum se misca treburile pe acolo, etc. - call it "practica" if you want ). Poti invata evident si singur diferite tehnici / trick-uri / etc., dar de multe ori e mai usor cand ai pe cineva cu experienta in jur si poti invata de la el direct acele lucruri.

E just an idea oricum, e up to you cum procedezi :)
Imagine
Avatar utilizator
Barna Biro
Administrator
 
Mesaje: 2037
Membru din: Vin Iul 25, 2008 1:06 am
Localitate: Lucerne, Switzerland

Re: Cum stam si incotro ne indreptam

Mesajde EAndrei » Mie Apr 11, 2012 4:15 pm

Barna Biro scrie:Noh, din moment ce ai atata timp liber poate te bagi la una din firmele respective pe gratis ( ca sa acumulezi experienta, sa vezi cum se misca treburile pe acolo, etc. - call it "practica" if you want ). Poti invata evident si singur diferite tehnici / trick-uri / etc., dar de multe ori e mai usor cand ai pe cineva cu experienta in jur si poti invata de la el direct acele lucruri.

E just an idea oricum, e up to you cum procedezi :)


Eu chiar ma gandeam sa incerc sa ma angajez la una dintre ele. Cam toate fac jocuri de dress up, si masini. In fine, de-astea de duzina care sunt cerute de toata lumea. Momentan nu se risca sa faca , jocuri la care sa stai 3-4 luni, pentru ca mno, in 4 luni ai de platit angajati si se poate ca acel joc sa nu-ti aduca suficienti bani, ii inteleg. Iar avand in vedere ca ei fac jocuri de dress up si de masini si tinand cont ca eu am lucrat nitel cu Box2D, deci n-as intampina mai probleme , iar cele de dress-up n-au un mecanism extraordinar de greu, ce? drag and drop si schimbi movieclip-urile cu gotoAndStop(), din ce vad la prima vedere. De preferabil este sa-mi gasesc o astfel de firma, ca asa te perfectionezi mult mai repede si mai bine
EAndrei
 
Mesaje: 10
Membru din: Lun Apr 09, 2012 12:22 pm

Re: Cum stam si incotro ne indreptam

Mesajde EAndrei » Mie Apr 11, 2012 4:25 pm

Barna Biro scrie:Noh, din moment ce ai atata timp liber poate te bagi la una din firmele respective pe gratis ( ca sa acumulezi experienta, sa vezi cum se misca treburile pe acolo, etc. - call it "practica" if you want ). Poti invata evident si singur diferite tehnici / trick-uri / etc., dar de multe ori e mai usor cand ai pe cineva cu experienta in jur si poti invata de la el direct acele lucruri.

E just an idea oricum, e up to you cum procedezi :)


M-a intrigat "bagarea la una pe gratis" :). Cum decurge treaba asta? Ca-s curios. N-am mai auzit de asa ceva pana acuma. Ma refer, cum i abordezi? trimiti CV-ul si zici ca esti Gigel de pe munti si vrei sa capeti experienta? :lol: . Eu acuma nu prea mor dupa bani pe cat mor dupa experienta si , sincer, nu m-ar deranja asa un program, bineinteles in limita decentei.
EAndrei
 
Mesaje: 10
Membru din: Lun Apr 09, 2012 12:22 pm

Re: Cum stam si incotro ne indreptam

Mesajde Barna Biro » Mie Apr 11, 2012 5:52 pm

Dap, le trimiti un mail cu un CV si ceva exemple de jocuri micute facute de tine, spui ca esti student si ca te intereseaza tehnologia asta dar din pacate nu se studiaza la Universitate. Te-ai gandit ca poate nu le strica inca o mana de ajutor ( again, call it "practica" daca vrei - ceva ce oricum o sa fi obligat sa faci daca nu ai facut deja )... E situatia oarecum win-win, tu acumulezi experienta, ii ajuti pe ei si daca te descurci bine, ce stii, poate iti fac o oferta baietii. Chestia e sa le arati ca ai ceva cunostinte destul de solide de baza ca sa nu se teme ca poate-i "tragi tare in spate" daca e sa te ia ( oricum probabil o fie cineva asignat ca sa se ocupe de tine la inceput mai mult, etc. )

Nu cred ca ai nimica de pierdut la o faza degenul acesta, poate chiar ii surprinzi intr-un mod placut ( "uite, unu care chiar vrea sa invete si face asta din placere nu pentru ca moare de foame si cauta in disperare dupa un job oarecare si mai si viseaza sa primeasca o caruta de bani ca si salariu" ). E drept ca poate e mai "neortodoxa" abordarea, dar again, nu cred ca ai nimica de pierdut daca incerci... vezi ce raspund baietii ( te pot lua in "perioada de proba" o vreme daca chiar vor / ii convingi ca merita sa iti dea o sansa ).
Imagine
Avatar utilizator
Barna Biro
Administrator
 
Mesaje: 2037
Membru din: Vin Iul 25, 2008 1:06 am
Localitate: Lucerne, Switzerland


Înapoi la Orice altceva

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori

cron